tisdag 14 oktober 2008

Hallå där Anita

Anita Hellstrand jobbar ombudsman för Centerpartiet i Medelpad, hon har dessutom en rad uppdrag i Timrå kommun. Anita är en av de 120 Centerpartisterna som kommer att delta på Norrlandsoffensiven. Därför ville vi fråga Anita varför Norrlandsoffensiven är så viktig satsning.

"Varför är Norrlandsoffensiven en så viktig att delta på? Vilken nytta tror du att du kommer kunna dra av den som ombudsman och vilken nytta som förtroendevald i både kommun och landsting?"
"Den är viktig, för jag tycker att vi behöver ett Norrland som talar samma språk, drar åt samma håll. Kommer att ha nytta av den som ombudsman genom att jag får ett större nätverk av personer som jag kan diskutera olika frågor med och få råd och stöttning. Att kunna se Norrlands som en region att vi måste samarbeta i vissa frågor där det går att hitta gemensamma lösningar. Norrland är ju halva Sverige, men hälften av befolkningen bor inte här, varför, det är kanske på tiden att vi hjälps åt att ändra på det. Vi måste tillsammans saluföra vår region här finns så mycket resurser som vi delar med oss av, skog vatten, elproduktion mm. Det är på tiden att vi i Norrland talar om vad vi vill och att vi inte är tärande."

"Vad tror du att konferensen konkret kommer att utmynna i? Ett nytt Norrlandsmanifest för Centerpartiet? Större och bättre kontaktnät innom partiet? "
"Jag hoppas att det utmynnar i någon typ av ”manifest” , samt att jag får ett större kontaktnät."

"Till sist vad tror du om valet 2010. Kommer vi i Centerpartiet att lyckas med Uppdrag 2010?"
"Ja det tror jag."

Inga kommentarer: